2025, Volume 126, Issue I
Rodzinna edukacja medialna młodego pokolenia w świetle nauki św. Jana Pawła II
Ewelina Rzońca1, Tomasz Warchoł2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
2Uniwersytet Rzeszowski
Streszczenie
Artykuł skupia się na roli rodzinnej edukacji medialnej z perspektywy nauki św. Jana Pawła II oraz istniejących badań naukowych. Autorzy analizują znaczenie rodziny jako pierwszego środowiska wychowania, według nauczania św. Jana Pawła II, które stanowi fundament moralny i duchowy dla jednostki. Wzrastający wpływ mediów na życie społeczne, kulturowe i religijne sprawia, że edukacja medialna staje się priorytetem nie tylko w szkołach, ale przede wszystkim w rodzinach. Poprzez analizę literatury naukowej i przekazów św. Jana Pawła II, identyfikowane są kluczowe wyzwania w rodzinnej edukacji medialnej, takie jak nadmiar informacji, dostęp do treści nieodpowiednich dla wieku oraz manipulacyjne praktyki mediów. W kontekście badań naukowych, propozycje strategii wspierających rodzinę obejmują aktywne zaangażowanie rodziców, rozwijanie krytycznego myślenia oraz promowanie wartościowych wzorców zachowań wobec mediów. Wnioski z analizy teoretycznej wskazują na potrzebę dalszych badań nad efektywnymi strategiami edukacji medialnej w rodzinie oraz interwencji społecznych, które mają na celu promowanie zdrowych relacji z mediami i rozwijanie umiejętności krytycznego odbioru treści medialnych przez młode pokolenie.
Family media education of the young generation in the light of St. John Paul II
Summary
The article focuses on the role of family media education from the perspective of the teachings of St. John Paul II and existing scientific research. The authors analyze the importance of the family as the first educational environment, according to the teachings of St. John Paul II, which constitutes the moral and spiritual foundation for the individual. The growing influence of the media on social, cultural and religious life makes media education a priority not only in schools, but above all in families. Through the analysis of scientific literature and the messages of St. John Paul II, key challenges in family media education are identified, such as information overload, access to age-inappropriate content and manipulative media practices. In the context of scientific research, proposed strategies to support the family include active involvement of parents, developing critical thinking and promoting valuable patterns of behavior towards the media. The conclusions from the theoretical analysis indicate the need for further research on effective strategies for media education in the family and social interventions that are aimed at promoting healthy relationships with the media and developing the skills of critical reception of media content by the young generation.
Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/www-data/journalstube.com/application/views/pwp/scripts/view/abstract.phtml on line 172