PWP

Strona główna

2024, Volume 125, Issue IV

Zjawisko cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży w świadomości rodziców – funkcjonariuszy Służby Więziennej


Anna Gmurowska1, Karolina Kostera 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk Prawnych, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
2Instytut Penitencjarystyki , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Karolina Kostera ; Instytut Penitencjarystyki , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.125.4

Streszczenie

Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne stworzyły niespotykane przedtem możliwości rozwoju, ułatwiając dostęp do wiedzy, edukacji, rozrywki, usług, itp. Świat wirtualny stał się środowiskiem ambiwalentnym w swojej użyteczności – służy pomnażaniu kapitału, umożliwia szybką wymianę informacji, ułatwia tworzenie sieci kontaktów. Często determinuje podejmowanie określonych decyzji, wyrażanie swoistych poglądów, zachowań, a nawet ma wpływ na kształtowanie relacji między ludźmi. Wirtualny świat stał się szczególnie atrakcyjny dla młodego pokolenia, a przecież może służyć nie tylko dobrym, ale i złym celom. Autorki artykułu skupiają się na problematyce wybranych zagrożeń generowanych w przestrzeni wirtualnej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii zjawiska cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży, ochrony dzieci i młodzieży przed cyberprzemocą oraz wybranych zagadnień odpowiedzialności prawnej za stosowanie cyberprzemocy. Przedstawiają przy tym wyniki badań przeprowadzonych wśród funkcjonariuszy Służby Więziennej, prezentujące wycinek poziomu świadomości rodzicielskiej wybranej grupy respondentów o zjawisku cyberprzemocy, z którym mogą zetknąć się ich dzieci. 


Słowa kluczowe

cyberprzemoc, profilaktyka cyberprzemocy, rodzicielstwo, technologie informacyjne




The phenomenon of cyberbullying among children and adolescents in the minds of parents - officers Prison Service


Summary

Modern information and communication technologies have created unprecedented opportunities for development, facilitating access to knowledge, education, entertainment, services, etc. The virtual world has become an ambivalent environment in its usefulness – it serves to multiply capital, enables quick exchange of information, facilitates the creation of a network of contacts. It often determines the making of specific decisions, the expression of specific views, behaviors, and even has an impact on shaping relationships between people. The virtual world has become particularly attractive to the young generation, and yet it can serve not only good but also bad purposes. The authors of the article focus on the issues of selected threats generated in the virtual space, with particular emphasis on the issue of the phenomenon of cyberbullying among children and adolescents, protection of children and adolescents against cyberbullying and selected issues of legal responsibility for the use of cyberbullying. At the same time, they present the results of research conducted among Prison Service officers, presenting a fragment of the level of parental awareness of a selected group of respondents about the phenomenon of cyberbullying that their children may encounter.


Keywords

cyberbullying, cyberbullying prevention, parenting, information technologies