2024, Volume 3, Issue 3/2024
Edukacyjna funkcja instytucji publicznych
Joanna Nowicka 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu
Streszczenie
Funkcja edukacyjna instytucji publicznych koncentruje się na rozwoju kompetencji i wiedzy pracowników dla dobra organizacji i społeczeństwa. Jej ujęcie systemowe (ogólne) i procesowe (szczegółowe) umożliwia na kompleksowe i wielowymiarowe zrozumienie jej roli w organizacji publicznej, uwzględniając strukturę, zasady i przebieg działań edukacyjnych. W artykule autorka połączyła analizę teoretyczną z empirycznym badaniem. Metodologia badań obejmowała analizę literatury przedmiotu oraz badania pilotażowe w 2024 r. wśród 91 pracowników różnych instytucji publicznych. Przeprowadzonym badaniom literaturowym i ankietowym przyświecało założenie, że praca w sektorze publicznym to nie tylko wykonywanie obowiązków, ale także wyjątkowa i specyficzną lekcją etosu i standardów. W wyniku przeprowadzanych badań autorka wykazała, że funkcja edukacyjna w instytucjach publicznych jest ważna lecz nie priorytetowa. Edukacja w instytucjach publicznych jest realizowana w korespondencji do nowej koncepcji zarządzania publicznego, koncepcji permanentnego uczenia się przez całe życie i presji postępu technologicznego. Obejmuje wiele możliwości nauki i sposobów rozwoju własnego pracowników, które wynikają zarówno z formalnych procedur jak i nieformalnych interakcji oraz specyfiki zadań publicznych. Pracownicy instytucji publicznych uczą się przede wszystkim poprzez codzienną praktykę, ukierunkowani na stały rozwój swoich kompetencji zawodowych oraz adaptację do standardów etycznych i społecznych wymaganych w sektorze publicznym. Wyzwaniem pozostaje stworzenie w organizacjach publicznych praktyk mentoringowych i zespołowego uczenia się.
Słowa kluczowe
system, edukacja, proces, instytucja, publiczne, zadania
Educational function of public institutions
Summary
The educational function of public institutions focuses on developing the competences and knowledge of employees for the good of the organization and society. Its systemic (general) and process (detailed) approach allows for a comprehensive and multidimensional understanding of its role in the public organization, taking into account the structure, principles and course of educational activities. In the article, the author combined theoretical analysis with empirical research. The research methodology included an analysis of the subject literature and pilot studies among 91 employees of public institutions. The conducted literature and survey research was guided by the assumption that work in the public sector is not only about performing duties, but also a unique and specific lesson in ethos and standards. As a result of the conducted research, the author showed that the educational function in public institutions is important but not a priority. Education in public institutions is implemented in correspondence with the new concept of public management, the concept of permanent lifelong learning and the pressure of technological progress. It includes many learning opportunities and ways of employee self-development, which result from both formal procedures and informal interactions and the specificity of public tasks. Employees of public institutions learn primarily through everyday practice, focused on the continuous development of their professional competences and adaptation to ethical and social standards required in the public sector. The challenge remains to create mentoring practices and team learning in public organizations.
Keywords
system, education, process, institution, public, tasks