2024, Volume 3, Issue 3/2024
Identyfikacja stylów kierowania w Służbie Więziennej
Agata Dybioch1, Jarosław Rychlik2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
2-, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
Autor korenspondencyjny: Agata Dybioch; Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -
Streszczenie
Służba Więzienna jako organizacja, aby się rozwijać, musi nauczyć się efektywnego zarządzania swoimi zasobami. Zarządzanie organizacją totalną to wyzwanie ze względu na ciągle zmieniającą się rzeczywistość. Sprostać temu zadaniu może, potrafiąca szybko reagować na te zmiany kadra menadżerska. Na podstawie literatury przedmiotu i własnych obserwacji autorów, należy przyjąć stwierdzenie, że w środowisku więziennym panuje pewien specyficzny sposób kierowania, który determinuje jego efektywne i trwałe działanie. Zależy on od kadry menedżerskiej, a konkretnie ich stylów i orientacji kierowniczych oraz indywidualnych cech osobowych przywódców tych organizacji.
Rozróżnienie stylów oraz orientacji ma długą tradycje, lecz wciąż inspiruje kolejne badania nad pozytywnymi i negatywnymi stronami obydwu podejść. Artykuł jest próbą zaprezentowania rzeczowych stylów i orientacji kierowniczych w kontekście funkcjonowania specyficznych organizacji jakimi są jednostki penitencjarne.
Na potrzeby niniejszego artykułu przebadano grupę 79 funkcjonariuszy pełniących funkcje dyrektorskie i kierownicze w różnych jednostkach podstawowych, w wieku od 34 do 53 lat. Do pomiaru stylów kierowania i orientacji wykorzystano siatkę kierowniczą Roberta Blake'a i Jane Mouton w 1964 r. W części statystycznej wykorzystano nieparametryczny test Whitneya u Manna. Dzięki temu dokonano weryfikacji, czy style kierowania wpływają na ocenę ważności wybranych kategorii zasobów ludzkich.
Słowa kluczowe
style kierowania, orientacja na pracownika, orientacja na zadania, menedżer, lider, Służba Więzienna
Identification of management styles in the Prison Service
Summary
The Prison Service as an organization must learn how to effectively manage its resources in order to develop. Managing a total organization is a challenge due to the ever-changing reality. This task can be met by the managerial staff who can react quickly to these changes. On the basis of the literature on the subject and the authors' own observations, it should be assumed that in the prison environment there is a specific way of management, which determines its effective and permanent operation. It depends on the managerial staff, and more specifically on their managerial styles and orientations, as well as the individual personal characteristics of the leaders of these organizations. The distinction between styles and orientations has a long tradition, but continues to inspire further research into the positive and negative sides of both approaches. The article is an attempt to present factual managerial styles and orientations in the context of the functioning of specific organizations such as penitentiary units For the purposes of this article, a group of 79 officers performing directorial and managerial functions in various basic units, aged 34 to 53, was examined. To measure driving styles and orientation, the steering grid of Robert Blake and Jane Mouton was used in 1964. As a result, it was verified whether targeting styles affect the assessment of the importance of selected categories of human resources.
Keywords
management styles, employee-orientation, task-oriented, manager, leader, Prison Service