PWP

Strona główna

2024, Volume 124, Issue III

Dobro dziecka jako wartość fundamentalna. Teoretyczna analiza terminu w ujęciu moralnym


Marta Laskowska1, Konrad Wierzbicki1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Konrad Wierzbicki; Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości; email: -



Full text

Streszczenie

„Dobro dziecka” jest terminem stosowanym w wielu dziedzinach naszego życia, uwzględniającym szeroki kontekst nauk społecznych (filozofia, psychologia, pedagogika), czy wreszcie nauk prawnych. Nie ma jednak oficjalnie przyjętej definicji tego pojęcia, gdyż jest to pojęcie wieloaspektowe, zależne od różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych oraz odnoszące się do całej dziedziny ocen. W artykule podjęto się próby zdefiniowania pojęcia „dobra dziecka” w ujęciu moralnym, które dotychczas nie było poddawane szczegółowym analizom. W tym celu odniesiono się do rozważań filozoficznych, etycznych oraz teologicznych, które pozwalają ukazać, czym owo „dobro dziecka” jest, jak można je rozpatrywać oraz dlaczego jest ono podstawową wartością, będącą sposobem uznania dziecka i jego obrony. Próba uporządkowania sposobów rozumienia pojęcia zarówno w wymiarze wiedzy teoretycznej, jak i praktyki pedagogicznej ma zasadnicze znaczenie dla poznania społeczno-pedagogicznego. Artykuł jest próbą podjęcia wybranych zagadnień pedagogiki rodziny, zdaniem autorów istotnych i wymagających ciągłych wyjaśnień z punktu widzenia sytuacji rodziny z uwzględnieniem zmian zachodzących w jej strukturze i funkcjonowaniu.


Słowa kluczowe

dziecko, dobro dziecka, wartości, rodzina, pedagogika rodziny




The child's welfare as a fundamental value. Theoretical analysis of the term from a moral perspective


Summary

"Child's welfare" is a term used in many areas of our lives, taking into account the broad context of social sciences (philosophy, psychology, pedagogy) and, finally, legal sciences. However, there is no officially accepted definition of this concept, as it is a multi-aspect concept, dependent on various internal and external factors and referring to the entire field of assessments. The article attempts to define the concept of "child's well-being" from a moral point of view, which has not yet been analysed in detail. For this purpose, reference was made to philosophical, ethical and theological considerations that allow us to show what the "child's welfare" is, how it can be considered and why it is a basic value that is a way of recognizing and defending the child. The attempt to organize the ways of understanding the concept both in terms of theoretical knowledge and pedagogical practice is of fundamental importance for socio-pedagogical knowledge. The article is an attempt to address selected issues of family pedagogy, which, according to the authors, are important and require constant explanation from the point of view of the family situation, taking into account changes taking place in its structure and functioning.


Keywords

child, child\'s welfare, values, family, family pedagogy