PWP

Strona główna

2024, Volume 124, Issue III

Zawartość i recepcja podręcznika do historii filozofii dla studentów penitencjarystyki „Po co ta filozofia?” na tle systemu kształcenia przedmiotów filozoficznych


Krzysztof Wojcieszek1, Dawid Lipski2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, -
2Instytut Penitencjarystyki , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Dawid Lipski; Instytut Penitencjarystyki , Akademia Wymiaru Sprawiedliwości; email: -



Full text

Streszczenie

W 2022 r. powstał w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości podręcznik do historii filozofii dedykowany studentom kierunku penitencjarystyka. Stanowił on element systemu kształcenia przedmiotów filozoficznych w uczelni prowadzącej ten specyficzny kierunek. W uczelni przywiązuje się dużą wagę do tego, aby na każdym roku na studiach I i II stopnia było prowadzone kształcenie filozoficzne: filozofia z elementami logiki (I rok), antropologia filozoficzna (II rok), fakultety specjalistyczne (II i III rok), etyka (IV rok). Zapleczem dla kształcenia jest bardzo bogaty materiał na platformie edukacyjnej w postaci kompletu filmów – wykładów dla I i II roku, jako uzupełnienie wykładów prowadzonych bezpośrednio. Uznano jednak, że warto pokusić się dodatkowo o wydanie specjalnego podręcznika historii filozofii dedykowanego tej specjalnej grupie studentów, odpowiedniego do ich zadań zawodowych. Książka nosi tytuł „Po co ta filozofia?” i jest w otwartym dostępie w wersji elektronicznej na stronie uczelni (www.aws.edu.pl). Autorzy dokonali oceny recepcji tego podręcznika wśród studentów I roku przez sondaż diagnostyczny. Wykazał on, że udało się przygotować materiał zrozumiały dla studiujących, a treści są powiązane z ich przyszłymi zadaniami zawodowymi i rozwojem osobistym.


Słowa kluczowe

historia filozofii, penitencjarystyka, dydaktyka, pedagogika




The content and the reception of the "What is this philosophy for?" history of philosophy textbook for penitentiary students versus the system of teaching philosophical subjects


Summary

In 2022, a textbook on the history of philosophy for penitentiary students was created at the Academy of Justice (Akademia Wymiaru Sprawiedliwości). It constituted an element of the system of teaching philosophical subjects there. The university attaches great importance to providing the students with philosophical education during each year of first- and second-cycle studies: philosophy with elements of logic (first year), philosophical anthropology (second year), specialized faculties (second and third years), and ethics (fourth year). The training is supported by very rich material on the educational platform in the form of a set of videos – lectures for the first and second years, as a supplement to the lectures conducted directly. However, it was considered worth trying to publish a special textbook on the history of philosophy dedicated to this special group of students, appropriate to their professional tasks. The book is called "What is this philosophy for?" and is available in open access on the university’s website (www.aws.edu.pl). The authors assessed the reception of this textbook among first-year students through a diagnostic survey. It showed that the material prepared is well understandable to students and the content is related to their future professional tasks and personal development.


Keywords

history of philosophy, penitentiary studies, didactics, pedagogy