PWP

Strona główna

2024, Volume 124, Issue III

Rola cech myślenia automatycznego w doświadczaniu stresu przez funkcjonariuszy Służby Więziennej w służbie kandydackiej


Jarosław Rychlik1, Hewilia Hetmańczyk2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
2-, Uniwersytet Śląski w Katowicach


Autor korenspondencyjny: Hewilia Hetmańczyk; -, Uniwersytet Śląski w Katowicach; email: -



Full text

Streszczenie

Niniejszy artykuł obejmuje problematykę relacji pomiędzy cechami myślenia automatycznego w postaci konstruktywnego myślenia a doświadczaniem stresu przez funkcjonariuszy Służby Więziennej w służbie kandydackiej. W ramach zaprojektowanego badania sformułowano cel dotyczący uchwycenia związku pomiędzy cechami myślenia automatycznego a nasileniem doświadczania stresu u funkcjonariuszy realizujących studia pierwszego stopnia w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Do pomiaru zmiennych wykorzystano Kwestionariusz Konstruktywnego Myślenia S. Epsteina – w procesie adaptacji przeprowadzonym przez J. Pietraszko (CTI-25) oraz Kwestionariusz Poczucia Stresu (KPS) autorstwa M. Plopy i R. Makarowskiego. Uzyskane wyniki potwierdziły istotną rolę cech konstruktywnego myślenia w postaci emocjonalnego i behawioralnego radzenia sobie oraz kategorycznego myślenia, a także myślenia przesądnego w zakresie kształtowania zdolności do ograniczania doświadczania stresu.


Słowa kluczowe

konstruktywne myślenie, myślenie automatyczne, służba kandydacka w Służbie Więziennej, doświadczanie stresu




The role of constructive thinking in experiencing w stress among Prison Service in candidate service


Summary

This article covers the issue of the relationship between the features of automatic thinking in the form of constructive thinking and the experience of stress by Prison Service officers in the candidate service. As part of the designed study, the aim was to capture the relationship between the features of automatic thinking and the intensity of stress experienced by officers pursuing first-cycle studies at the Academy of Justice. The variables were measured using the Constructive Thinking Inventory by S. Epstein – in the adaptation process conducted by J. Pietraszko (CTI-25) and the Sense of Stress Questionnaire (KPS) by M. Plopa and R. Makarowski. The obtained results confirmed the important role of constructive thinking features in the form of emotional and behavioral coping, categorical thinking, and superstitious thinking in shaping the ability to limit the experience of stress.


Keywords

constructive thinking, automatic thinking, candidate service in the Prison Service, experiencing stress