PWP

Strona główna

2024, Volume 2, Issue 2/2024

Ryzyko uzależnienia cyfrowego małych dzieci w perspektywie terapeutów i opiekunów/wychowawców


Tamara Cierpiałowska1, Elżbieta Lubińska-Kościółek2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
2-, Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie


Autor korenspondencyjny: Elżbieta Lubińska-Kościółek; -, Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie; email: -

Tamara Cierpiałowska: https://orcid.org/0000-0002-5167-2128

Elżbieta Lubińska-Kościółek: https://orcid.org/0000-0002-6106-4695


DOI: 10.52694/ThPSR.2024.2.19

Full text

Streszczenie

Technologie cyfrowe stanowią integralną część życia współczesnego człowieka, jednak coraz częściej wskazuje się na rozmaite negatywne konsekwencje ich nadmiernego używania. Za szczególne niepokojące uznać należy – coraz bardziej powszechne – udostępnianie urządzeń cyfrowych małym dzieciom. Dzieci w wieku poniemowlęcym, a nawet niemowlęta ze smartfonami czy tabletami swoich rodziców, a czasem nawet własnymi (!) w rączkach nie należą niestety do rzadkości. Ryzyko uzależnienia cyfrowego najmłodszych jest realne, a jego skutki prowadzą do znacznych deficytów i poważnych zaburzeń ich rozwoju, co niekiedy przyjmuje skrajną postać i bywa nazywane cyfrowym autyzmem. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na powyższy problem i prezentacja wyników badań przeprowadzonych wśród terapeutów i opiekunów/wychowawców na temat ryzyka uzależnienia cyfrowego dzieci i związanej z tym potrzeby profilaktycznej edukacji medialnej rodziców.


Słowa kluczowe

uzależnienie cyfrowe, konsekwencje uzależnienia cyfrowego, cyfrowy autyzm, profilaktyczna edukacja medialna, cyfrowa profilaktyka




Risk of Digital Addiction in Young Children: Therapists’ and Caregivers’/Educators’ Experiences


Summary

Digital technologies are an integral part of modern life, but attention is increasingly being drawn to the various negative consequences of their overuse. Particularly worrying is the – increasingly common – sharing of digital devices with young children. Infants and young children with their parents' smartphones and tablets, and sometimes even their own (!) in their hands, are unfortunately not uncommon. The risk of digital addiction of the youngest is real and its consequences lead to significant deficits and serious disorders of their development, which sometimes take an extreme form and are sometimes called digital autism. The aim of this article is to draw attention to the above problem and to present the results of a qualitative study conducted among therapists and caregivers/educators on the risk of digital addiction in children and the related need for preventive media education for parents.


Keywords

digital addiction, consequences of digital addiction, digital autism, preventive media education, digital prevention