PWP

Strona główna

2024, Volume 2, Issue 2/2024

Medialne lustra: jak media społecznościowe mogą odzwierciedlać i kształtować zachowania oraz postawy moralne dzieci


Marta Laskowska1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Marta Laskowska; -, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -



Streszczenie

Aktualnie prowadzone są różne badania dotyczące aktywności online dzieci i dorosłych. Ich wyniki wskazują, że media mają dużą siłę i mogą wpływać na zmiany społeczne. W związku z tym podjęto próbę określenia, w jaki sposób media społecznościowe mogą kształtować i odzwierciedlać zachowania oraz postawy moralne dzieci. Punktem wyjścia podjętych rozważań było wskazanie, czym jest moralność i jakie czynniki mogą wpływać na rozwój moralny dziecka. Zauważono, że moralność rozwija się poprzez różnego rodzaju interakcje z otoczeniem. W związku z tym wpływ na zachowania moralne dzieci — często na poziomie nieświadomym — mogą mieć sytuacje, które występują w ich środowisku wirtualnym. Następnie wskazano, jakie są poszczególne etapy rozwoju moralnego jednostki i jak w tym czasie zmienia się aktywność online dziecka. Podjęte rozważania pozwoliły wskazać czynniki, za pomocą których media społecznościowe mogą oddziaływać na zachowania i postawy moralne dzieci. Tym samym możliwe było wysnucie wniosków dotyczących roli środowiska rodzinnego i określenie, jakie praktyki oraz działania powinny być podejmowane, aby umożliwić dzieciom bezpieczną relację z mediami społecznościowymi, a także ograniczyć ich negatywny wpływ na moralność dziecka. Badania oparto na desk research, czyli analizie dostępnych dokumentów, badań i publikacji.


Słowa kluczowe

dziecko, rozwój moralny dziecka, media społecznościowe, postawy moralne, rodzina, wpływ mediów społecznościowych




Media mirrors: how social media can shape and reflect the behavior and moral attitudes of children


Summary

Various studies regarding the online activity of children and adults are being conducted currently. Their results indicate that the media have great power and may influence social changes. Therefore, an attempt was made to determine how social media can shape and reflect the behavior and moral attitudes of children. The starting point of the undertaken reflections was indicating what morality is and what factors may influence a child's moral development. It has been established that morality develops through various types of interactions with the environment. Therefore, situations which occur in their virtual environment — often at an unconscious level — may influence the moral behavior of children. Next, the different stages of an individual's moral development were indicated, and how the online activity of a child changes during this time. The undertaken considerations made it possible to indicate the factors occurring in social media that might have a major impact on the behavior and moral attitudes of children. Thus, it was possible to draw conclusions regarding the role of the family environment and to identify what practices and actions should be taken to enable a safe relation between social media and children, as well as to limit its negative impact on the morality of a child. The research used desk research, so it was based on the analysis of found data – available documents, studies, and publications.


Keywords

child, child\'s moral development, social media, moral attitudes, family, the impact of social media