PWP

Strona główna

2024, Volume 2, Issue 2/2024

Cyberprzestępczość - ukryte źródło tyranii. Perspektywa psychospołeczna


Anna Lidia Dąbrowska 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Centrum Rehabilitacji TPD „Helenów\"


Autor korenspondencyjny: Anna Lidia Dąbrowska ; -, Centrum Rehabilitacji TPD „Helenów\"; email: -

Anna Lidia Dąbrowska : https://orcid.org/0009-0001-9223-4255


DOI: 10.52694/ThPSR.2024.2.15

Full text

Streszczenie

Bezpośrednim powodem przygotowania niniejszej publikacji jest niepokój wynikający z rozmiarów zjawiska przemocy w przestrzeni wirtualnej. Z powodu powszechności zjawiska moim celem jest obalenie błędnego przekonania, że agresja jest czymś nieuchronnym w kontaktach międzyludzkich. Z agresją mamy do czynienia w codziennym życiu, wśród wielu środowisk wychowawczych: w rodzinie, wśród dzieci i młodzieży, w szkole i grupie rówieśniczej, w instytucjach i organizacjach. Nic nie usprawiedliwia bierności i niechęci większości społeczeństwa do stanowczego jej przeciwdziałania. Cyberprzemoc to osiąganie korzyści z pozycji siły w sposób brutalny i bezwzględny. Stanowi to poważny problem społeczny, który wymaga analiz teoretycznych oraz działań praktycznych: prewencyjnych i resocjalizacyjnych. Podejmę próbę wyjaśnienia, jakie różnice indywidualne decydują o nasileniu i częstotliwości zachowań agresywnych jednostki oraz przedstawię możliwości przeciwdziałania zachowaniom przemocowym. W toku mojej wypowiedzi uzasadnię szczególną rolę działań pomocowych nauczyciela w relacji z uczniem. Zaprezentuję negatywne oddziaływanie „agresywnych” gier komputerowych na młodych graczy i rolę środowiska rodzinnego w kształtowaniu podatności dzieci na medialną agresję. Publikację zamyka przegląd różnorodnych form cyberprzemocy wśród młodzieży wraz z jej skutkami: dla ofiar, sprawców, obserwatorów.


Słowa kluczowe

cyberprzemoc, profilaktyka, socjalizacja, młodzież, edukacja medialna




The crucial reasons for preparing the following publication is anxiety due to the growing phenomenon of violence in the virtual reality. My aim is to refute the common belief that aggression is inevitable in social contacts. We deal with it on everyday basis: in different upbringing environments – the family, peer groups, schools, organisations. Nothing can explain the social passive attitude towards aggerssive behaviour. Cyberviolence can be defined as achieving power in a brutal ruthless way. It is a serious social issue which needs both theora etical analysis and practical skills- preventive and resocialising. I will make an attempt to explain how individual differences influence the intensity and frequency of aggressive behaviour and I will present some ways of preventive measures. Furthermore, I will take into account the unique role of the teacher’s helping activity so as to prevent students’ aggressive behaviour. I will also present the negative impact of computer games on young players and the family background role in shaping the person’s attitude and proneness to cyberviolence. The publication includes an overview of different kinds of cyberviolence and its consequences for the offenders, victims and observers.


Summary

Cyberviolence - – the hidden source of tyranny. Psychosociological perspective


Keywords

cyberviolence, prevention, socialisation, youth, media education