PWP

Strona główna

2024, Volume 2, Issue 2/2024

„Technologiczny” model wychowania?


Sylwia Jaskuła1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Uniwersytet Jagielloński


Autor korenspondencyjny: Sylwia Jaskuła; -, Uniwersytet Jagielloński; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.2024.2.11

Full text

Streszczenie

Próby wdrażania zróżnicowanych technologii, w tym przede wszystkim sztucznej inteligencji, w coraz większą liczbę obszarów, w których możliwe jest wsparcie działań podejmowanych przez człowieka, są jednocześnie potencjalnymi miejscami generowania zagrożeń. Tym samym istnieją strefy, w których technologia nie znajdzie obecnie zastosowania, ze względu na przewagę niebezpieczeństw nad pozytywami, ale istnieją również takie przestrzenie, w których nigdy nie powinna dominować. Jednym z takich obszarów jest niewątpliwie wychowanie. Jego złożoność i wieloaspektowość, a przede wszystkim konieczność udziału w nim podmiotów, które przygotowują jednostki do życia w społeczeństwie oraz rozwijają ich potencjały, wyklucza oddziaływanie systemów pozbawionych cech podmiotowych.


Słowa kluczowe

wychowanie, rzeczywistość hybrydalna, wychowanie w rzeczywistości hybrydalnej, sztuczna inteligencja, technologiczny model wychowania, technologie w procesie wychowania, technologie w edukacji




"Technological" model of upbringing?


Summary

Attempts to implement diverse technologies, most notably artificial intelligence (AI), into an increasing variety of areas where it is possible to support human action, are at the same time potential sites for generating dangers. Thus, there are zones where technology will not currently find application, due to the preponderance of dangers over positives, but there are also spaces where it should never dominate. One such area is undoubtedly upbringing. Its complexity and multifaceted nature and, above all, the need for the participation of the subject who prepare individuals for life in society and develop their potentials, exclude the impact of systems devoid of subjective characteristics.


Keywords

upbringing, hybrid reality, upbringing in hybrid reality, artificial intelligence, technological model of upbringing, technology in the process of upbringing, technology in education