PWP

Strona główna

2024, Volume 2, Issue 2/2024

Wpływ mediów na rozwój dziecka ─ normatywna perspektywa komunikowania politycznego


Lucyna Szot1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Uniwersytet Wrocławski


Autor korenspondencyjny: Lucyna Szot; -, Uniwersytet Wrocławski; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.2024.2.3

Full text

Streszczenie

Przedmiotem politologiczno-normatywnej analizy wpływu mediów na rozwój dziecka są uwarunkowania systemowe (z wykazaniem kluczowej roli struktury właścicielskiej), następnie regulacje prawne (w szczególności w zakresie dotyczącym ochrony dzieci i młodzieży), aż po odpowiedzialność za ich rozwój z tytułu zamieszczanych w mediach treści. Podjęta analiza koncentruje się na trzech poziomach. Pierwszy, dotyczy interesów właścicieli, wpływających na treści zamieszczane w należących do nich mediach. Ten istotny aspekt ukazuje źródła konfliktu między nadawcami publicznymi a prywatnymi (komercyjnymi). Drugi odnosi się do roli państwa i skuteczności regulacji prawnych dotyczących ochrony praw dzieci na rynku medialnym. Opisowe ujęcie dotyczące ochrony dzieci i młodzieży w prawie reklamy, ukazuje lukę prawną w tym zakresie. Trzeci, najbardziej kontrowersyjny ─ każe postawić pytania o to, w jakim stopniu obecnie istniejące regulacje prawne i praktyka pozwalają realizować fundamentalną dla demokratycznego społeczeństwa zasadę swobody informacji i dbałości o rozwój społeczeństwa informacyjnego ─ w oparciu o informację i wiedzę. Ten poziom analizy dowodzi tego, jak istotna jest sfera odpowiedzialności decydentów politycznych (państwa) i ustawodawcy za kształtowanie młodego pokolenia. Treść opracowania dotyczy licznych dylematów medialnych na tle jakości informacji (zawartości mediów). System medialny w Polsce działa pod wpływem silnych nacisków systemu politycznego i ekonomicznego (proces polityzacji i komercjalizacji mediów). Odpowiedzialność państwa (w tym systemu szkolnictwa) za edukację medialną, odgrywa coraz większą rolę. Analiza wykazuje, iż brakuje systemowych rozwiązań zarówno prawnych (kontekst decyzji politycznych), jak i rozwiązań organizacyjnych czy funkcjonalnych, chroniących przed licznymi zagrożeniami i przygotowujących młodych odbiorców do życia w medialnym cyfrowym świecie.


Słowa kluczowe

wpływ mediów, rozwój dziecka, odpowiedzialność prawna, rola państwa, komunikowanie, społeczeństwo informacyjne




The influence of the media on child development ─ the normative perspective of political communication


Summary

The subject of the political-normative analysis of the influence of the media on the development of the child, are the systemic conditions (with the demonstration of the key role of the ownership structure), followed by legal regulations (in particular, as they relate to the protection of children and adolescents), up to the responsibility for their development from the content posted in the media. The analysis undertaken focuses on three levels. The first, concerns the interests of the owners, influencing the content posted in the media they own. This important aspect reveals the sources of conflict between public and private (commercial) broadcasters. The second relates to the role of the state and the effectiveness of legal regulations for the protection of children's rights in the media market. A descriptive account of the protection of children and adolescents in advertising law, shows the legal gap in this area. The third, and most controversial ─ prompts questions about the extent to which current legal regulations and practice make it possible to realize the fundamental principle for a democratic society of freedom of information and care for the development of the information society ─ based on information and knowledge. This level of analysis demonstrates how important is the sphere of responsibility of policy makers (the state) and legislators for the formation of the younger generation. The content of the study deals with numerous media dilemmas against the background of information quality (media content). The media system in Poland operates under the influence of strong pressures from the political and economic system (the process of politicization and commercialization of the media). The responsibility of the state (including the school system) for media education, plays an increasingly important role. The analysis shows that there is a lack of systemic solutions, both legal (the context of political decisions) and organizational or functional solutions to protect against numerous threats and prepare young audiences for life in the media digital world.


Keywords

media influence, child development, legal responsibility, role of the state, communication, information society