PWP

Strona główna

2024, Volume 123, Issue II

Zarządzanie medialnymi (informacyjnymi) sytuacjami kryzysowymi jako element bezpieczeństwa informacyjnego RP


Grzegorz Klein1, Piotr Cieplucha2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Akademia Sztuki Wojennej
2Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości AWS, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Piotr Cieplucha; Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości AWS, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.123.16

Full text

Streszczenie

Celem artykułu jest wzbogacenie wiedzy w obszarze bezpieczeństwa informacyjnego, szczególnie w kontekście zarządzania medialnymi (informacyjnymi) sytuacjami kryzysowymi. Przyjmując, że bezpieczeństwo informacyjne można rozpatrywać w wymiarze technicznym oraz społecznym (humanistycznym), w tym drugim wymiarze zasadnym jest uznanie tożsamości terminów medialne i informacyjne sytuacje kryzysowe. Założono, że użyteczne w procesie zarządzania nimi może być zastosowanie perspektywy właściwej dla zarządzania kryzysowego. Jest to podejście, w ramach którego zakłada się nie tylko reagowanie w przypadku wystąpienia medialnych (informacyjnych) sytuacji kryzysowych, ale również zapobieganie im (np. dzięki edukacji medialnej), przygotowanie do przejęcia nad nimi kontroli oraz usuwanie ich skutków.


Słowa kluczowe

bezpieczeństwo informacyjne, zarządzanie informacją, sytuacje kryzysowe, wizerunek




Management of media (information) crisis situations as an element of information security of the Republic of Poland


Summary

The aim of the article is to enrich knowledge in the area of information security, especially in the context of managing media (information) crisis situations. Assuming that information security can be considered in technical and social (humanistic) dimensions, in the secend dimension it is justified to assumed the identity of the terms media and information crisis situations. It was assumed that the use of a crisis management perspective may be useful in the process of managing them. This is an approach that assumes not only reacting in the event of media (information) crisis situations, but also preventing them (e.g. thanks to media education), preparing to take control over them and removing their effects (e.g. in the form of reconstruction public confidence in public institutions).


Keywords

information security, management of information,, crisis situations, public relations