PWP

Strona główna

2023, Volume 121, Issue IV

Organizacje turkusowe w Polsce, charakterystyka, efektywność i reakcja na sytuacje kryzysowe


Edyta Łyszkowska 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, WSB University


Autor korenspondencyjny: Edyta Łyszkowska ; -, WSB University; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.121.1

Full text

Streszczenie

Frederic Laloux opisał nowy model zarządzania – organizację turkusową, której cechą jest odejście od tradycyjnego, hierarchicznego zarządzania i delegowanie uprawnień na pracowników, co przyczynia się do zwiększenia ich poziomu zaangażowania i rozwoju. Turkusowe podejście jest jednym z bardziej efektywnych modeli organizacyjnych, pokazującym inny poziom świadomości pracowniczej i kadry zarządzającej, które dostarczają bodźców do rozwoju firmy. Podawane przez Frederica Laloux przykłady przedsiębiorstw potwierdzają wysoką rentowność ich działalności oraz wyniki finansowe polskich przedsiębiorstw. Celem artykułu było zaprezentowanie funkcjonowania turkusowych organizacji w odniesieniu do zmieniającej się sytuacji na rynku oraz przedstawienia zalet i wad tego modelu organizacyjnego bazując na wywiadzie pogłębionym z pracownikiem wyższego szczebla, także doradcą i wieloletnim współpracownikiem jednego z przedsiębiorstw z modelem turkusowym. Materiałem badawczym były również wywiady z prezesem spółki oraz inne badania wykonane do tej pory, łączące różne techniki, będące triangulacją metodologiczną. Z dokonanej analizy można sformułować wnioski, że zarządzanie współczesnymi pracownikami w sytuacji kryzysowej wpływa na zmianę stylu zarządzania, co odzwierciedlają parametry badanych cech takich jak: elastyczność, kreatywność, partnerstwo, zaufanie. W kontekście wspomnianych różnic priorytetem jest zmiana stylu zarządzania dostosowana do sytuacji rynkowej.


Słowa kluczowe

zarządzanie organizacją, modele zarządzania, kultura organizacyjna, organizacja turkusowa, organizacja pomarańczowa, innowacja, samozarządzanie




Teal organizations in Poland, characteristics, effectiveness, and response to crisis situations


Summary

Frederic Laloux described a new management model – a teal organization, which is characterized by a departure from traditional, hierarchical management and delegation of authority to employees, which contributes to the level of employee engagement and development. The teal approach is one of the most effective organizational models, showing a different level of employee awareness and management, which provides different stimuli for the company's development. The examples of companies given by Frederic Laloux confirm the high profitability of their activities and financial results of Polish enterprises. The aim of the article was to present the functioning of teal organizations in relation to the changing situation on the market and to present the advantages and disadvantages of this organizational model based on an in-depth interview with a senior employee, also an advisor and a long-term collaborator of one of the companies. The research material also included interviews with the company's CEO and other studies conducted so far, combining various techniques, which are methodological triangulation. From the analysis it can be concluded that the management of modern employees in a crisis situation influences the change of the management style, which is reflected in the parameters of the studied characteristics such as flexibility, creativity, partnership, trust. In the context of these differences, a change in management style adapted to the market situation is a priority.


Keywords

organization management, management models, organizational culture, teal organization, orange organization, innovation, self-management.