2023, Volume 121, Issue IV
Impact of increased uncertainty on entrepreneurial behavior in Polish photonics sector enterprises under conditions of infor-mation asymmetry
Zbigniew Chyba1, Bartosz Wachnik1, Katarzyna Adamiak2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Politechnika Warszawska
2Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
Autor korenspondencyjny: Katarzyna Adamiak; Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -
Full text
Streszczenie
In today’s world, management of enterprises occurs under conditions of uncertainty. Paradoxically, despite so many sources of information, knowledge of a strategic nature remains difficult to access. Recently, increased uncertainty has been caused mainly by two factors. The first is the COVID-19 pandemic hit the world in March 2020 and which we are still dealing with to a greater or lesser extent. Even more recently, the world has become concerned about the open armed conflict in Ukraine, which may develop to a conflict of a global nature.The purpose of the present paper is to assess the impact of increased uncertainty on the entrepreneurial behavior of employees (which translates into the development of technology entrepreneurship of the organization) under the conditions of information asymmetry in various relationship configurations. This was achieved by conducting qualitative research on selected photonics industry enterprises using the case study method. This paper contains the characteristics of photonics industry, decision-making behind uncertainty, technology entrepreneurship the significance of information asymmetry and cese studies of three photonics firm in Poland.
Słowa kluczowe
niepewność, przemysł fotoniczny, przedsiębiorczość technologiczna, asymetria informacji
Wpływ zwiększonej niepewności wynikającej z asymetrii informacji na zachowania polskich przedsiębiorstw z branży fotonicznej
Summary
Współcześnie zarządzanie przedsiębiorstwami odbywa się w warunkach niepewności. Paradoksalnie, mimo tak wielu źródeł informacji, wiedza o znaczeniu strategicznym – decy-dującym o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw – jest trudno dostępna. W ostatnim czasie wzrost niepewności wynika głównie z dwóch czynników. Pierwszym z nich jest pan-demia Covid-19, która pojawiła się w marcu 2020 roku i której skutki cały czas można zaob-serwować. Drugim czynnikiem niepewności jest wybuch wojny w Ukrainie, która może prze-rodzić się w konflikt o charakterze globalnym. Celem artykułu jest ocena wpływu zwiększonej niepewności na zachowania pracowników przedsiębiorstw (co ma przełożenie na rozwój przedsiębiorczości technologicznej organizacji) w warunkach asymetrii informacji. Cel osiągnięto poprzez przeprowadzenie badań jakościo-wych wybranych przedsiębiorstw branży fotonicznej metodą studium przypadku. W artykule scharakteryzowano branżę fotoniczną, proces decyzyjny w warunkach niepewności, przedsię-biorczość technologiczną, znaczenie asymetrii informacji oraz badanie metodą studium przy-padku trzech firm fotonicznych prowadzących działalność w Polsce.
Keywords
uncertainty, photonics industry, technology entrepreneurship, information asymmetry