PWP

Strona główna

2023, Volume 121, Issue IV

Kształtowanie życiowych celów skazanych matek na przykładzie badań własnych


Kazimierz Pierzchała1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Autor korenspondencyjny: Kazimierz Pierzchała; Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; email: -

Kazimierz Pierzchała: https://orcid.org/0000-0001-9972-943X


DOI: 10.52694/ThPSR.121.4

Full text

Streszczenie

Według Ericha Fromma „głównym zadaniem człowieka jest dokończenie swych narodzin, zrealizowanie [...] potencjalnych mocy. Końcowym etapem tego wysiłku jest jego własna osobowość. Tylko z tego punktu widzenia możemy dokonać obiektywnego osądu, w jakim stopniu udało się mu zrealizować to zadanie [...]”. Artykuł oparty został o humanistyczno-emancypacyjną wizję współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej. Jest próbą poznania życiowych celów skazanych matek, determinant indywidualnych, społecznych i kulturowych, przyczyniających się do kształtowania przywołanych celów. Każdy powinien przejawiać wiarę w siebie samego, iż można osiągać zakładane cele życiowe i realizować w codzienności idee dzięki wysokim wartościom. Wolność każdego człowieka sprowadza się do prawa wyboru między dążeniem do dobra albo zła, do przeżywania radości i szczęścia, albo bólu i cierpienia. W wychowaniu do wolności należy unikać stosowania przymusu i nacisku, gdyż kształtowanie osobowości nie może być tresurą. Dzięki niej człowiek przekracza siebie ku transcendencji, realizując cele życiowe nie tylko związane z bytem naturalnym w nieustannym ruchu ku personalizacji. W tym wszystkim ważnym staje się nieskrępowany rozwój dziecka, preferujący w miarę możliwości, świadome działania, regulujące i wzmacniające rejestry subiektywnych znaczeń otaczającej rzeczywistości, przy eliminacji, bądź osłabieniu czynników ryzyka. Całość działań powinna umożliwiać u dziecka kształtowanie jasnych celów życiowych (zewnętrznych i wewnętrznych), przy dążeniu do konstruowania i osiągania empirycznie sprawdzalnych, wysokich wartości społecznych i moralnych.

 


Słowa kluczowe

życiowe cele, wartości, skazane matki, dziecko, więzienie.




Shaping the life goals of convicted mothers on the example of own research


Summary

An emancipatory vision of contemporary resocialization pedagogy. It is an attempt to learn about the life goals of convicted mothers, individual, social and cultural determinants, contributing to the shaping of the aforementioned goals. Everyone should show self-confidence that it is possible to achieve life goals and implement ideas in everyday life thanks to high values. The freedom of every human being is reduced to the right to choose between the pursuit of good or evil, between the pursuit of joy and happiness, or pain and suffering. In education for freedom, constraint and pressure must be avoided, since the formation of personality cannot be training. Thanks to it, man transcends himself towards transcendence, realizing life goals not only related to natural existence in constant movement towards personalization. In all this, the unhindered development of the child becomes important, preferring as far as possible, conscious actions, regulating and strengthening registers of subjective meanings of the surrounding reality, while eliminating or weakening risk factors. All activities should enable the child to form clear life goals (external and internal), striving to construct and achieve empirically verifiable, high social and moral values.


Keywords

life goals, values, convicted mothers, child, prison.