2023, Volume 121, Issue IV
Możliwości wykorzystania potencjału aksjologicznego w profilaktyce przestępczości i resocjalizacji
Konrad Wierzbicki 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
Autor korenspondencyjny: Konrad Wierzbicki ; Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: konrad.wierzbicki@aws.edu.pl
Full text
Streszczenie
Dyskusja na temat aktualnych problemów związanych z funkcjonowaniem rodziny we współczesnym świecie wywołuje niemałe zainteresowanie w kręgach społecznych oraz naukowców podejmujących się diagnozy potrzeb wynikających z wzajemnych interakcji występujących w tym naturalnym środowisku wychowawczym. W ostatnim czasie obserwacja zmian zachodzących w układzie ról i zadań rodziny, pozwala na wskazanie czynników, które mogą stanowić źródło zagrożeń dla jej prawidłowego funkcjonowania oraz przebiegu procesu wychowania. Podejmując się próby sformułowania teoretycznych i metodycznych podstaw oddziaływania na dzieci i młodzież, zwracamy uwagę na potrzebę planowania procesu wychowania, które w pierwszej kolejności dokonuje się w rodzinie i szkole, następnie na różnych etapach życia ludzkiego. Powyższa działalność wychowawcza powinna zmierzać do wyposażenia człowieka w odpowiednią wiedzę oraz umiejętności pozwalające mu na dokonywanie właściwych wyborów w życiu. Zdolność
w zakresie odróżniania dobra od zła, nabywana jest w ramach praktyki pedagogicznej, u podstaw której powinien znajdować się określony system wartości, sprzyjający jednostce w zdobywaniu pozytywnych doświadczeń. W naszych rozważaniach odwołujemy się zatem do badań nad dynamiką zmian społecznych zachodzących w rodzinie oraz ról, jakie odgrywają poszczególni jej członkowie
Słowa kluczowe
środowisko rodzinne, systemy wartości, zachowania problemowe, profilaktyka przestępczości i resocjalizacji.
Possibilities of using the axiological potential in crime prevention and social rehabilitation
Summary
The discussion on current problems related to the functioning of the family in the modern world arouses considerable interest in social circles and scientists who undertake to diagnose the needs resulting from mutual interactions occurring in this natural educational environment. Recently, observation of changes taking place in the system of roles and tasks of the family allows us to identify factors that may pose a source of threats to its proper functioning and the course of the upbringing process. In an attempt to formulate theoretical and methodological foundations for influencing children and young people, we draw attention to the need to plan the upbringing process, which first takes place in the family and school, and then at various stages of human life. The above educational activities should aim to equip people with appropriate knowledge and skills allowing them to make the right choices in life. The ability to distinguish good from evil is acquired as part of pedagogical practice, which should be based on a specific system of values that favors the individual in gaining positive experiences. In our considerations, we therefore refer to research on the dynamics of social changes taking place in the family and the roles played by its individual members.
Keywords
family environment, value systems, problem behaviors, crime prevention and social rehabilitation.