PWP

Strona główna

2023, Volume 0, Issue 1/2023

Pozytywny wpływ edukacji dotyczącej wolności religii u osób pozbawionych wolności. Refleksje i wybrane zagadnienia


Adrian Pachciarz1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk Prawnych, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Adrian Pachciarz; Instytut Nauk Prawnych, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -



Full text

Streszczenie

Wolność religii to wielce istotne prawo należące do „rodziny praw człowieka”. Oczywistym jest, że z owego prawa pragną również korzystać osoby, które pozbawione są wolności. Szereg przepisów prawnych, zarówno o charakterze krajowym jak i międzynarodowym porusza badaną problematykę. Dotychczas osiągnięto rozliczne sukcesy, aczkolwiek jeszcze wiele trudów przed społecznością międzynarodową, aby uznać, iż  to fundamentalne prawo jest w pełni szanowane, a osoby pragnące swobodnie praktykować swe wyznanie, mogę w pełni  je realizować. Różnorakie sytuacje związane ze sferą uzewnętrzniania swych przekonań, co oczywiste, napotykają w zakładach penitencjarnych, na pewne ograniczenia. Opracowanie ma na celu ukazanie refleksji Autora, dotyczących sfery obowiązku kształcenia, uwrażliwiania osadzonych na wartości wypływające z wolności religijnej, tak aby  Ci świadomymi swych praw, mogli je  swobodnie realizować. Aby prawo to, poprzez różnorakie szkolenia, spotkania itp., nie było jedynie narzędziem do „pisania skarg i wymuszania przywilejów”, ale było realną wolnością, która przemienia na lepsze.


Słowa kluczowe

prawa człowieka, więźniowie, system penitencjarny, Służba Więzienna, godność człowieka, wolność religijna




Positive impact of education on freedom of religion in persons deprived of their liberty. A reflection and selected issues


Summary

Freedom of religion is a very important right included in the “family of human rights”. It is obvious that people who are deprived of their liberty also wish to exercise this right. A number of legal regulations, both national and international, address the problems under examination. Many successes have been achieved so far, although much work remains to be done by the international community to ensure that this fundamental right is fully respected and that those who wish to practise their religion freely are able to do so. Various situations related to the sphere of manifesting one's own beliefs obviously encounter certain restrictions in penitentiary institutions. This paper aims to show the author's reflections on the sphere of the obligation to educate and to make inmates aware of the values that stem from religious freedom, so that those who are aware of their rights can freely exercise them; so that this right, through various training activities, meetings, etc., is not just a tool for “writing complaints and enforcing privileges”, but is a real freedom that transforms for the better.


Keywords

human rights, prisoners, penitentiary system, Prison Service, human dignity, religious freedom