PWP

Strona główna

2023, Volume 120, Issue III

Aksjologia wychowania – chrześcijańskie ujęcie prawa naturalnego


Konrad Wierzbicki1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Konrad Wierzbicki; Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości ; email: konrad.wierzbicki@aws.edu.pl


DOI: 10.52694/ThPSR.120.2

Full text

Streszczenie

Współcześnie możemy mówić o pogłębiającym się kryzysie kultury, której trzonem są normy, wartości i ideały. W tym kontekście pojawia się pytanie: jak powinien wyglądać proces wychowania w polskich rodzinach i jakie wartości powinny być przekazywane młodemu pokoleniu, tak aby właściwie kształtować osobowości? Wiadomo, że wartości i normy przekazywane w rodzinie pozwalają nam wytwarzać własne hierarchie wartości w późniejszych fazach naszego życia. W tym miejscu warto jest zatem przyjrzeć się bliżej procesowi wychowania w perspektywie aksjologicznej. Model taki jest zgodny z klasycznymi teoriami pedagogicznymi, które odwołują się do osoby ludzkiej będącej w centrum zainteresowania filozofii personalistycznej. W artykule omówiono zagadnienia dotyczące uwarunkowań i możliwości wykorzystania potencjału aksjologicznego w profilaktyce przestępczości oraz w modelu wychowania resocjalizacyjnego, w kontekście twierdzeń prawa naturalnego w ujęciu Javiera Hervady.

 

*Utwór powstał w ramach projektu pn. „Tworzenie rozwiązań normatywno-opisowych w celu przeciwdziałania przyczynom przestępczości oraz rozwoju systemu pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem w postaci opartego na wiedzy aksjologicznego uzasadnienia podstaw praktycznego funkcjonowania polskiego systemu prawa”, finansowanego z Funduszu Sprawiedliwości.


Słowa kluczowe

wartości, wychowanie, prawo naturalne, profilaktyka przestępczości




Axiology of education ‒ Christian approach to natural law


Summary

Nowadays, we can talk about a deepening crisis of culture, which is the core of it there are norms, values and ideals. In this context, a question arises: what should the upbringing process look like in Polish families and what values should be passed on to the young generation in order to properly shape personalities? Values are known and norms passed down in the family allow us to create our own hierarchies of values in the later stages of our lives. At this point, it is worth taking a closer look at the process of upbringing from an axiological perspective. Such a model is consistent with classical pedagogical theories that refer to the human person being the focus of personalistic philosophy. The article discusses issues related to conditioning and possibilities of using the axiological potential in crime prevention and in the model of social rehabilitation education, in the context of the claims of natural law by Javier Hervada.


Keywords

values, upbringing, natural law, crime prevention.