PWP

Strona główna

2022, Volume 115, Issue II

Potrzeby kadry penitencjarnej w zakresie doskonalenia zawodowego


Karolina Kostera1, Agnieszka Nowogrodzka1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Społecznych Podstaw Penitencjarystyki , Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości


Autor korenspondencyjny: Agnieszka Nowogrodzka; Instytut Społecznych Podstaw Penitencjarystyki , Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości ; email: -

Karolina Kostera: -

Agnieszka Nowogrodzka: -



Full text

Streszczenie

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie istniejącego systemu szkolenia oraz zaprezentowanie wyników badań odnoszących się do potrzeb szkoleniowych funkcjonariuszy Służby Więziennej zajmujących stanowiska w różnych pionach. Przesłanki do podjęcia prezentowanego tematu wynikają z założeń modułu nr 2 pn. „Modernizacja systemu szkolenia kadry Służby Więziennej” realizowanego w ramach projektu ,,Pilotażowe kompleksy penitencjarne”, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021, którego celem jest opracowanie i wdrożenie zmodernizowanego systemu szkolenia Służby Więziennej na podstawie projektowanego modelu kompetencji. Służba Więzienna jako formacja umundurowana i uzbrojona pełni istotną funkcję w systemie bezpieczeństwa narodowego. Jej zadaniem jest zapewnienie porządku i bezpieczeństwa wewnętrznego państwa poprzez realizację zadań związanych z wykonywaniem tymczasowego aresztowania i kary pozbawienia wolności. Z uwagi na znaczenie formacji zatrudniony w niej personel powinien wykazywać się odpowiednim przygotowaniem ogólnym oraz zawodowym. Z tego względu, aby sprostać stawianym wymaganiom, należy zadbać nie tylko o właściwy dobór kadry, lecz także system szkolenia. Aby zweryfikować potrzeby szkoleniowe funkcjonariuszy Służby Więziennej przebadano ankietowo grupę 900 respondentów.


Słowa kluczowe

kompetencje, Służba Więzienna, system szkolenia, potrzeby szkoleniowe, doskonalenie zawodowe




The needs of penitentiary staff in the field of professional development


Summary

This article aims to analyze the existing training system and present the training needs of the prison staff. The scope of research included Prison Service officers holding positions in various divisions. The grounds for taking up the presented topic stem from the assumptions of Module No. 2 entitled “Modernisation of the training system for Prison Service personnel” implemented within the project called “Pilot penitentiary complexes”, financed from the Norwegian Financial Mechanism 2014-2021, which aims to develop and implement a modernised training system for the Prison Service on the basis of the designed competence model. The Prison Service, as a uniformed and armed formation, has an important function in the national security system. Its task is to ensure order and internal security of the state by carrying out tasks related to execution of pre-trial detention and imprisonment. Due to the importance of the formation, the staff employed in it should have appropriate general and professional preparation. For this reason, in order to meet the requirements, it is necessary to take care not only of the proper selection of personnel, but also of the training system.In order to verify the training needs of the Prison Service officers, a group of 900 respondents was surveyed.


Keywords

competences, Prison Service, training system, training needs, professional development