PWP

Strona główna

2022, Volume 115, Issue II

Zmiany w postrzeganiu skazanych przez studentów w okresie 2014-2022


Dorota Siemieniecka1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Katerdra Dydaktyki i Mediów, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu


Autor korenspondencyjny: Dorota Siemieniecka; Katerdra Dydaktyki i Mediów, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; email: -

Dorota Siemieniecka: -



Full text

Streszczenie

Problemem głównym podjętym w badaniach jest ustalenie, czy studenci pedagogiki (specjalności resocjalizacja i profilaktyka społeczna) kierują się stereotypami względem osób pozbawionych wolności i osób, które odbyły karę pozbawienia wolności Przeprowadzone badania miały charakter jakościowy i porównawczy. Stanowią one powtórzenie i kontynuację badań zrealizowanych w 2014 r. Wyniki badań w ujęciu porównawczym ukazują zmianę w postrzeganiu osób osadzonych i tych, które odbyły karę pozbawienia wolności pomiędzy badanymi rocznikami studentów. Studenci badani w 2022 r., podając definicje i synonimy słowa więzień (skazany), odnoszą je do aspektów prawnych; istnieje wśród nich grupa, która nie kieruje się stereotypem, dostrzegając indywidualność każdej osoby pozbawionej wolności/osoby, która odbywała w przeszłości taką karę. Opisy studentów tej grupy są bardziej zróżnicowane niż w grupie z 2014 r. i pomimo przewagi negatywnych opisów zawierają wiele przymiotników o zabarwieniu pozytywnym. Cechy więźniów zostały uporządkowane zgodnie z aspektami przedstawionymi w literaturze (za artykułami i Raportem z badań empirycznych opracowanym pod red. J. Bartmińskiego) dotyczącej analiz stereotypów zamieszczonych w publikacjach M. Orchal i J. Kalkuty. Badania ukazują znaczenie osobistej znajomości skazanych i wpływu tego doświadczenia na ocenę formułowaną przez studentów. Jest ona bardziej wyważona i zawiera pozytywne, jak i negatywne cechy.


Słowa kluczowe

pedagogika resocjalizacyjna, stereotypy osadzonych, stereotyp odbywających karę pozbawienia wolności, stereotyp byłego więźnia, edukacja wyższa, badania pedagogiczne




Changes in the perception of convicts by students in the period 2014-2022


Summary

The main problem undertaken in the research is to determine whether pedagogy students (specializing in social rehabilitation and social prevention) are guided by stereotypes towards people deprived of their liberty and people who have served a sentence of imprisonment. The conducted research was qualitative and comparative. They are a repetition and continuation of the research carried out in 2014. The results of the research in a comparative approach show a change in the perception of prisoners and those who have served a prison sentence between the groups of students. Students surveyed in 2022 refer to legal aspects by providing definitions and synonyms of the word prisoners, among them there is a group that does not follow the stereotype, noticing the individuality of each person deprived of liberty/person who has served such a sentence in the past. Descriptions of students of this group are more varied than in the group from 2014 and contain many positive adjectives. The characteristics of the prisoners were ordered in accordance with the aspects presented in the literature following the Report on empirical research edited by J. Bartmiński and examples of analyzes of stereotypes included in the publications of M. Orchal and J. Kalkuta. The research shows the importance of personal acquaintance with an inmate or former inmate as assessed by students. It is more balanced and contains both positive and negative qualities.


Keywords

rehabilitation pedagogy, stereotypes of prisoners, stereotype of former prisoner, educational research