2020, Volume 107, Issue II
Personalistyczna koncepcja resocjalizacji w ujęciu Krystyny Ostrowskiej
Grzegorz Kudlak1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Uniwersytet Warszawski
Autor korenspondencyjny: Grzegorz Kudlak; -, Uniwersytet Warszawski; email: pwp@pwp.edu.pl
Full text
Streszczenie
Krystyna Ostrowska w swoim życiu zawodowym i naukowym łączyła pracę nad teoretycznymi aspektami resocjalizacji i obszarami wspierającymi działania resocjalizacyjne. W licznych inicjatywach podejmowanych w obszarze zawodowym, jak i praktycznym, K. Ostrowska przypomina o niezbywalnej godności każdego człowieka bez względu na to, w jakiej sytuacji się znajduje. Szczególne miejsce znajduje w jej rozważaniach naukowych koncepcja resocjalizacji, rozwijana jako model dobrego życia charakterystyczny dla nurtu humanistycznego i personalistycznego. Podejmowanie przez K. Ostrowską tematów z obszaru pomocy człowiekowi skazanemu, osobowości dorosłych i młodocianych przestępców, agresji i nieprzystosowania dzieci i młodzieży, roli rodziny w wychowaniu, roli szkoły w rozwoju dzieci i młodzieży, wsparcia społecznego i wartości, czy pomocy postpenitencjarnej dla więźniów i ich rodzin wyznacza niejako naukowy kierunek i zainteresowania K. Ostrowskiej, co znajduje odzwierciedlenie w jej licznych publikacjach naukowych.
Słowa kluczowe
resocjalizacja, personalizm, wsparcie społeczne, pomoc postpenitencjarna, wartości
Personalistic conception of social rehabilitation of Krystyna Ostrowska
Summary
In her professional and academic life, Krystyna Ostrowska combined work on theoretical and practical aspects of social rehabilitation. With her numerous academic and applied research initiatives, K. Ostrowska reminds us of the inalienable dignity of every human being, regardless of their life situation. The concept of social rehabilitation, developed as a model of good life characteristic for the humanistic and personalist trend, finds a special place in K. Ostrowska’s academic considerations. She addressed issues such as helping convicts, the personality of adults and juvenile offenders, aggression and maladjustment of children and young adults, the role of the family in education, the role of the school in the development of children and adolescents, social support and values, as well as post-penitentiary assistance for prisoners and their families. These areas show scientific direction and interests of K. Ostrowska, as reflected in her numerous academic publications.
Keywords
social rehabilitation, personalism, social support, post-penitentiary assistance, values.