PWP

Strona główna

2020, Volume 107, Issue II

Personalistyczna koncepcja resocjalizacji w ujęciu Krystyny Ostrowskiej


Grzegorz Kudlak1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1-, Uniwersytet Warszawski


Autor korenspondencyjny: Grzegorz Kudlak; -, Uniwersytet Warszawski; email: pwp@pwp.edu.pl

Grzegorz Kudlak: -



Full text

Streszczenie

Krystyna Ostrowska w swoim życiu zawodowym i naukowym łączyła pracę nad teoretycznymi aspektami resocjalizacji i obszarami wspierającymi działania resocjalizacyjne. W licznych inicjatywach podejmowanych w obszarze zawodowym, jak i praktycznym, K. Ostrowska przypomina o niezbywalnej godności każdego człowieka bez względu na to, w jakiej sytuacji się znajduje. Szczególne miejsce znajduje w jej rozważaniach naukowych koncepcja resocjalizacji, rozwijana jako model dobrego życia charakterystyczny dla nurtu humanistycznego i personalistycznego. Podejmowanie przez K. Ostrowską tematów z obszaru pomocy człowiekowi skazanemu, osobowości dorosłych i młodocianych przestępców, agresji i nieprzystosowania dzieci i młodzieży, roli rodziny w wychowaniu, roli szkoły w rozwoju dzieci i młodzieży, wsparcia społecznego i wartości, czy pomocy postpenitencjarnej dla więźniów i ich rodzin wyznacza niejako naukowy kierunek i zainteresowania K. Ostrowskiej, co znajduje odzwierciedlenie w jej licznych publikacjach naukowych.


Słowa kluczowe

resocjalizacja, personalizm, wsparcie społeczne, pomoc postpenitencjarna, wartości




Personalistic conception of social rehabilitation of Krystyna Ostrowska


Summary

In her professional and academic life, Krystyna Ostrowska combined work on theoretical and practical aspects of social rehabilitation. With her numerous academic and applied research initiatives, K. Ostrowska reminds us of the inalienable dignity of every human being, regardless of their life situation. The concept of social rehabilitation, developed as a model of good life characteristic for the humanistic and personalist trend, finds a special place in K. Ostrowska’s academic considerations. She addressed issues such as helping convicts, the personality of adults and juvenile offenders, aggression and maladjustment of children and young adults, the role of the family in education, the role of the school in the development of children and adolescents, social support and values, as well as post-penitentiary assistance for prisoners and their families. These areas show scientific direction and interests of K. Ostrowska, as reflected in her numerous academic publications.


Keywords

social rehabilitation, personalism, social support, post-penitentiary assistance, values.