2025, Volume 126, Issue I
Immersive media as a tool for overcoming communication barriers in higher education: the example of virtual reality (VR)
Wojciech Welskop1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Społecznych
Streszczenie
Immersive media provides users with engaging experiences that go beyond traditional media. Virtual reality (VR), an example of immersive media, is characterized by its ability to simulate real environments and interactions, offering a sense of presence in a virtual space. This article analyzes the potential use of virtual reality (VR) in overcoming communication barriers in higher education and identifies the possibilities of utilizing VR technology in the process of global collaboration within the academic environment. The text employs an exploratory research methodology as well as the methods of description, analysis, and synthesis.
Słowa kluczowe
media immersyjne, wirtualna rzeczywistość (VR), bariery komunikacyjne, szkolnictwo wyższe
Media immersyjne jako narzędzie w przełamywaniu barier komunikacyjnych w szkolnictwie wyższym: przykład wirtualnej rzeczywistości (VR)
Summary
Media immersyjne zapewniają użytkownikom angażujące wrażenia, które wykraczają poza tradycyjne media. Wirtualna rzeczywistość (VR), stanowiąca przykład mediów immersyjnych, charakteryzuje się zdolnością do symulacji rzeczywistych środowisk i interakcji, oferując poczucie obecności w przestrzeni wirtualnej. W niniejszym artykule dokonano analizy możliwości wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (VR) w przełamywaniu barier komunikacyjnych w szkolnictwie wyższym oraz zidentyfikowano i ukazano możliwości wykorzystania technologii VR w procesie globalnej współpracy w środowisku akademickim. W tekście zastosowano metodologię badań eksploracyjnych, metodę opisu oraz analizy i syntezy.
Keywords
immersive media, virtual reality (VR), communication barriers, higher education