PWP

Strona główna

2024, Volume 122, Issue I

The Role of Defence Education in Creating the Social Potential for future Coeducational Uniformed Staff in Poland. Analysis of the Results of Interdisciplinary Research


Ilona Urych1, Barbara Drapikowska2, Cezary Smuniewski 3
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej
2-, Akademia Sztuki Wojennej
3Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych , Uniwersytet Warszawski


Autor korenspondencyjny: Cezary Smuniewski ; Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych , Uniwersytet Warszawski; email: -


DOI: 10.52694/ThPSR.122.4

Full text

Streszczenie

The aim of this article is to show the results of studies on the role of defence education in creating the social potential for future coeducational uniformed staff in Poland. The empirical studies that have been carried out are within the fields of the social sciences and constitute a combination of security issues and gender in the armed forces. They are also important because of the possibilities of profiling young people with regard to their further professional work. A diagnostic survey method was used in the research. Survey and survey questionnaires were used as the technique and research tools. The collected empirical material was statistically processed by means of attendance and measures of central tendency, including a comparison of mean values. The results obtained indicate that the military environment should take an interest in young women who score higher in physical education and lower in behaviour, which may be a result of attempting to match the male social standards to deny young men their privileged position in applying for military jobs. Furthermore, family and health are important to the surveyed secondary school students regardless of their gender, which is why they plan their future in the uniformed services, which, according to them, can safeguard their health and family capital. The results of the study can be used in efforts to recruit volunteers to serve in the Polish Armed Forces and in other European Union countries.

 


Słowa kluczowe

młode kobiety, dorastanie, personel mundurowy, płeć w siłach zbrojnych, bezpieczeństwo, edukacja obronna




Rola kształcenia obronnego w tworzeniu potencjału społecznego przyszłych koedukacyjnych kadr mundurowych w Polsce. Analiza interdyscyplinarnych wyników badań


Summary

Celem artykułu jest analiza roli kształcenia obronnego w tworzeniu potencjału społecznego przyszłych koedukacyjnych kadr mundurowych w Polsce. Przeprowadzone badania empiryczne lokują się w obszarze nauk społecznych i stanowią połączenie kwestii bezpieczeństwa oraz gender in army. Są one również istotne ze względu na możliwości profilowania młodych ludzi pod kątem ich dalszej pracy zawodowej. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Jako technikę i narzędzia badawcze wykorzystano ankietę i kwestionariusze ankiety. Zebrany materiał empiryczny został opracowany statystycznie przez zastosowanie frekwencji i miary tendencji centralnej, w tym porównania średnich. Uzyskane wyniki badań wskazują, że środowisko wojskowe mogłoby również zainteresować się młodymi kobietami, które osiągają lepsze wyniki z wychowania fizycznego, a słabsze z zachowania, co może być efektem dorównywania męskim standardom w funkcjonowaniu społecznym, nie dając tym samym młodym mężczyznom uprzywilejowanej pozycji w ubieganiu się o pracę w wojsku. Ponadto bez względu na płeć badanych uczniów szkół średnich ważna jest dla nich rodzina i zdrowie, dlatego też planują oni swoją przyszłość w służbach mundurowych, które w ich poczuciu, zapewnią im ochronę kapitału zdrowotnego oraz rodzinnego. Wyniki badania mogą zostać wykorzystane w działaniach na rzecz rekrutacji ochotników do służby w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jak i innych krajów Unii Europejskiej.


Keywords

young women, adolescence, uniformed personnel, gender in the armed forces, security, defence education